Det är jättespännande och handlar om insekter.
Vi använder bilder av olika insekter - gräshoppa, fjäril, fluga, bi, spindel, myra, skalbagge t ex.
Vi spelar spel och tittar på bilderna och pratar om vad det är för några kryp på.
Vi ramsar och sjunger om maskar, nyckelpigor och spindlar.
Det som är mest spännande förstås är att titta på riktiga flugor och småkryp. Ibland tittar vi med lupp eller förstoringsglas.
Vi berättar en saga om "Gumman som svalde en fluga". Vi pratar lite om vad småkrypen är bra för och vilka djur som brukar tycka om att äta upp dom.
Varje barn får ett kort med en bild av en insekt på. |
Inne i samlingsrummet får man sen leta upp ett likadant kort och där får man sitta. |
Kan det vara en "grodhoppa"? Eller var det gräshoppa det hette? |
Gumman som svalde en fluga...och en spindel, sparv, hund, katt, get, och många fler djur. |
Döda flugor är spännande att studera |
"Rör dom inte lite på sig?" |
Ur läroplanen:
"Förskolan ska sträva efter att varje barn
- utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur...
- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar